بسته بندی کالا از نظر جلب مشتری و بازاریابی
بسته بندی کالا از نظر جلب مشتری و بازاریابی
بستهبندی یکی از مهمترین فاکتورهایی که در
خرید مشتریان نقش داره و چه بسا گاهی هزینه بستهبندی کالا بیشتر از هزینه تمام
شده برای خود کالا ست.
بستهبندی از لحاظ انبارش و میزان جذابیت در قفسۀ فروشگاه برای مشتری و فروشنده
قابل اهمیته. بدیهیه صاحبان کسب و کار هر چه بیشتر به نقش بستهبندی و روانشناسی
رنگها واقف باشند در فروش محصولات هم موفقترند.
امروزه بستهبندی به جزئی جداییناپذیر از فرآیند فروش و برندسازی تبدیل شده .
تمایل به خرید هفتگی و حجم خرید بالا در یک توقف، جای خود رو به خرید در کمترین
زمان ممکن داده . خریدهای ناگهانی و بدون برنامهریزی از یک سو و سرعت روزافزون
خرید از سوی دیگر، نقش رقابتی بستهبندی رو پر رنگتر کرده است. یک بستهبندی مناسب
باید در کسری از ثانیه تاثیر خودش رو روی مشتری بذاره اما نباید فراموش کرد که در
درازمدت هم باید باعث رضایت قلبی او بشه. تحقیقات نشان میدهد تصمیم برای خرید، در
بیش از ۷۰ درصد موارد در همان لحظه خرید گرفته میشه. طرح بسته همچون «فروشندهای
زنده» باید بتوننه یک برند رو عالی و معروف نشون بده و همیشه جلوی چشم نگه داره.
تحقیقات روانشناختی درباره برتری جانبی مغز نشون میده که دریافت مغز یکدست و
متقارن نیست. مثلا اگر لغات از راست به چپ دیده بشن، بهتر در یاد میمونه، درحالی که
نشانههای تصویری اگر از چپ به راست قرار بگیره، تاثیر بیشتری خواهند داشت. در
موقعیتهای دریافت سریع، مثل نگاه کردن به بستهها هنگام راه رفتن در راهروی یک
سوپرمارکت، این تفاوت در دریافت و وضعیت قرارگیری عناصر طراحی بسته، ممکنه بر
تشخیص و دیده شدن اون محصول یا نادیده موندنش موثر باشه.
بستهبندی یکی از مهمترین فاکتورهایه که در خرید مشتریان نقش داره و چه بسا گاهی
هزینه بستهبندی کالا بیشتر از هزینه تمام شده برای خود کالاست. بستهبندی از لحاظ
انبارش و میزان جذابیت در قفسۀ فروشگاه برای مشتری و فروشنده قابل اهمیته. طراحی
یک بستهبندی باید بتونه در ذهن خریدار تداعی کننده کارکرد اون محصول باشه.
نقشهای اصلی بستهبندی:
۱.نگهداری و محافظت محصول ۲.جلب توجه مشتری ۳.توصیف محصول ۴.ترفیع محصول
روش باز کردن یک بستهبندی باید از ظاهر اون قابل درک باشه، از طرف دیگر بستهبندی
باید دارای ظاهری مشخص و بدون ابهام باشه. به طور مثال برای برجسته کردن یک بسته
در بین بستههای دیگر، میشه از رنگهای متمایز استفاده کرد و اگر این انتخاب رنگ
به اندازه کافی تحریک کننده باشه می تونه سبب ایجاد واکنشی قوی در خریدار بشه.
. همچنین نوع طراحی بسته در اغلب موارد حس لوکس بودن محصول و در مقابل اون، حس کم
ارزش بودن یک محصول رو ایجاد میکنه. باید دونست محصولات ارزان قیمت که اغلب، ظاهر
نامرغوب و کم ارزشی دارند، در فروشگاههای بزرگ در قفسهای پایینتر چیده میشون و
بدیهیست صاحبان کسب و کار هر چه بیشتر به نقش بستهبندی روانشناسی رنگها واقف
باشند تو فروش محصولات هم موفقترند. البته این کار به تصور منفی ما نسبت به این
محصولات دامن میزنه.
نبایدها در بستهبندی:
۱.عدم تناسب اندازۀ بسته با محصول ۲.عدم تناسب شکل روی بسته با محتویات اون ۳.عدم
کپیبرداری از بستههای برندهای مشابه ۴.نیاز به نیرویی خارج از توان انسان جهت
باز کردن بسته ۵.فقدان دستورالعملهای تصویری روی بستههای پیچیده ۶.نداشتن
دستگیره در بستههایی که مشتری جهت حمل به اون نیازمنده ۷.ظاهر نامشخص در خصوص
توضیحات و کاربری محصول ۸.لبههای تیز و برنده در بستهها ۹.احتمال آسیبدیدگی
کالا به علت نامناسب بودن محل بازکردن بسته ۱۰.انهدام مشکل بقایای بسته پس از
استفادۀ محصول
اهمیت بستهبندی در فروش اینترنتی
امروزه در فروشگاههای اینترنتی، تجربه کردن محصول و بستهبندی توسط خریداران،
قبل از خرید اهمیت بسزایی پیدا کرده ، بستهبندیهای اینترنتی هم در فروشهای
آنلاین نقش مهمتر و اساسیتری رو ایفا میکنن. گر چه محصولاتی که نیازی به امتحان
کردن یا تست بستهبندی اون قبل از خرید حس نمی شه، بسیارند اما بستهبندی بهتر
در رقابت بین برندها از موفقیت بیشتری برخورداره.
تستهای سنجش اثربخشی طراحی در بستهبندی
۱.تست تصاویر: در این روش، میزان علاقۀ مشتری به تصاویر روی بسته از نظر کمی و کیفی سنجیده میشود. در عین حال ارزیابی میگردد که آیا مخاطب پیام موضوع را درک کرده است یا خیر. ۲.تست کاربرد: در این مورد نحوه برخوردهای کارکردی با محصول و نیز محل قراردهی کالا در خانه یا محل مصرف را بررسی میکنند. ۳.تست قابلیت رویت: این آزمایش میزان وضوح گرافیک بسته، بازخورد عناصر مختلف بسته و بازخورد طراحیهای متفاوت را میسنجد.